Nuffnang Ads

Thursday, September 26, 2019

BBM3410Satu2019: Masih Di Sini



Kenangan Yang Tidak Mampu Diulang Kembali.

Kenangan yang paling tidak dapat dilupakan ialah kenangan bersama rakan kumpulan untuk mengendalikan satu program bersama orang asli di Cameron Highland selama 3 hari 2 malam. Program tersebut diadakan di sebuah yang dinamakan Kampung Raning Cameron Highland. Tempat tersebut sangat cantik dan bersih dan alam sekitar semulajadi terpancar menebusi hati dan pandangan setiap orang yang memandangnya. Setiap orang yang menjejakkan kaki di perkampungan itu pasti jatuh cinta dengan persekitarannya. Setiap kumpulan akan diberikan sebuah rumah yang sangat cantik dan sepenuhnya daripada buluh. Walaupun tiada perabot tetapi rumah tersebut sangat cantik dan sejuk tanpa kipas. Saya sangat teruja dan mengambil sebanyak 315 keping gambar semasa berada di sana.

Saya dan rakan-rakan yang lain telah mengadakan beberapa aktiviti iaitu memasak di dalam hutan, mendaki bukit, mengadakan aktiviti sukaneka kepada anak orang asli, aktiviti kebersihan dan membuat free market seperti memberi pakaian terpakai, permainan terpakai, buku, alat mandian, kasut terpakai dan makanan. Antara aktiviti yang telah dijalankan memberikan inspirasi bahawa hidup ini akan lebih bahagia apabila kita hidup dalam keadaan sederhana dan tidak membazir. Perkara yang dilakukan ini juga memerlukan kesabaran dan keyakinan yang tinggi dalam melaksanakan setiap tugasan yang telah diamanahkan.

Tiba masanya saat pertandingan memasak di dalam hutan, kumpulan saya merupakan kumpulan yang membuat cucur ikan bilis yang paling sedap dan habis dulu. Saya sangat teruja apabila kami semua mampu masak dan berdikari di dalam hutan dengan serba kekurangan bahan untuk menghasilkan makanan. menghidupkan api, mengipas api dan beberapa cabaran yang lain menjadi pengalaman yang tidak dapat saya lupakan hingga ke hari ini.

Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan lancar dan kami semua berasa sangat seronok. Dengan adanya program tersebut juga, ukhuwah antara kami terjalin dengan erat sekali. Kami saling prihatin dan mengingati antara satu sama lain semasa berada di dalam hutan yang tebal itu. Kenangan ni juga akan menjadi kenangan yang paling terindah semasa saya berada di UPM dan tidak boleh dapat di mana-mana. Terima kasih kumpulanku! (Aisyah, Amira, Hafizah, Atikah, Suziela, Elyana, Elyani, Athirah)

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Calendar Is Done

Ini merupakan kalendar tahun 2020 ku. Untuk menyiapkan kalendar ini telah mengambil masa hampir 3 minggu. Inilah hasil menggunakan adobe ph...