Nuffnang Ads

Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk


Berdasarkan cerita sosial 1 yang bertajuk Nenek dan Datuk, Alim merupakan anak seorang pasangan yang tinggal di bandar. Kepulangan Alim bersama keluarga ke kampung memberikan sejuta kebahagiaan kepada Alim. Setibanya Alim di kampung, Alim menjadi sedih, marah dan menangis kerana pelbagai perkara telah berubah seperti reban ayam dan keadaan rumah nenek dan datuk. Tanpa membiarkan Alim terus bermain dengan perasaannya, nenek berterus terang dan menceritakan sebalik perubahan yang berlaku di kampung. (71 patah perkataan). 

Normaliza Abd Rahim, (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT

Jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial tersebut ialah :

1. Multimedia Interaktif
Multimedia ini pengguna dapat mengontrol secara penuh menegnai apa dan bila elemen multimedia akan ditampilkan atau dikirimkan. Contohnya cerita sosial Nenak dan Datuk boleh dimainkan di dalam CD atau dijadikan sebuah filem. 

2. Hypermedia
Multimedia ini merupakan dokumen yang terdiri daripada teks antaranya. Contohnya cerita sosial Nenek dan Datuk boleh dijadikan sebagai pembelajaran yang menggunakan tautan pada sebuah web.

3. Media Interaktif
Multimedia ini merupakan sistem pengiriman pembelajaran yang dirakam. Contohnya  audio yang memainkan jalan cerita sosial tersebut.  


No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Calendar Is Done

Ini merupakan kalendar tahun 2020 ku. Untuk menyiapkan kalendar ini telah mengambil masa hampir 3 minggu. Inilah hasil menggunakan adobe ph...